U bent hier
15% eerstejaarsstudenten slaagt maar voor 1 à 2 vakken
15% eerstejaarsstudenten slaagt voor maar 1 of 2 vakken
Dit blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Koen Daniëls (N-VA) opvroeg bij het Departement Onderwijs. De jaarlijkse stijging van het aandeel niet-geslaagden ondersteunt de nood aan dringende maatregelen.
De Vlaamse onderwijsraad publiceerde deze week haar advies over de aanpassing van de decretale bepalingen inzake studievoortgang. De Vlor pleit daarin onder meer om studenten sneller en strikter op te volgen tijdens hun eerste jaar, maar ook dat instellingen in deze een uniform beleid uitwerken.
“Onze cijfers bevestigen de nood aan maatregelen”, aldus Koen Daniëls. “Ten eerste stijgt het aantal generatiestudenten dat geen 60 studiepunten opneemt, dus geen volledig jaar, op 5 jaar tijd van 12% naar 15%. Vervolgens stijgt het aandeel studenten met een zeer laag studierendement. Tijdens het academiejaar 2012-2013 behaalde 7.150 generatiestudenten (ofwel 15%) geen 10% van de opgenomen studiepunten. Concreet gaat dit over studenten die op een volledig academiejaar voor slechts 1 of 2 vakken geslaagd zijn.”, verklaart Daniëls.
Studenten kunnen tijdens het jaar veranderen van studierichting, waardoor de cijfers beïnvloed worden. Maar het hoge percentage duidt ontegensprekelijk op een nood aan snellere heroriëntering tijdens het academiejaar én, minstens even belangrijk, een betere studiekeuzebegeleiding voor aanvang aan het hoger onderwijs. Het leerkrediet hangt daar onlosmakelijk mee samen. Op het einde van het academiejaar 2012-2013 waren er immers 447 studenten die hun leerkrediet volledig hebben opgebruikt zonder een diploma te behalen.
“In haar antwoord op mijn vragen gaf minister Crevits mee dat ze in het voorjaar concrete voorstellen wil klaar hebben om de studievoortgang te optimaliseren. Ik hoop echt dat we tegen volgend academiejaar de nodige aanpassingen kunnen doorvoeren om de financiële kost voor ouders én maatschappij te kunnen temperen én studenten sneller naar de richting en het onderwijsniveau te oriënteren die het beste aansluit bij hun capaciteiten en interesses. De emotionele impact van het niet-slagen mag daarbij zeker niet onderschat worden”, zo besluit Daniëls.