270 miljoen extra voor de kinderopvang

Door Koen Daniëls op 5 oktober 2023, over deze onderwerpen: Kinderopvang

“We pompen vanuit Vlaanderen vanaf volgend jaar maar liefst 270 miljoen euro extra in de kinderopvang en dat elk jaar opnieuw bovenop de meer dan 800 miljoen”. Dat goede nieuws bracht de minister-president Jan Jambon (N-VA) tijdens de septemberverklaring van de Vlaamse Regering. “De investering is broodnodig en zal onder andere ingezet worden voor extra plaatsen, extra personeel en de kwaliteit in de kinderopvang. Maar die middelen dienen ook voor een meer gelijk speelveld tussen gezinsopvang en groepsopvang én ondersteuning van de gezinsopvang”, stelt Vlaams Parlementslid en voorzitter van de onderzoekscommissie kinderopvang Koen Daniëls (N-VA).

Woelig water

De voorbije jaren zat de sector van de kinderopvang in woelig water. Er was veel berichtgeving over wanpraktijken waarbij enkele kinderopvanginitiatieven de deuren moesten sluiten. Ook de nood aan extra plaatsen in de kinderopvang was een uitdaging net zoals in vele andere sectoren. “Mede door de slechte berichtgeving omtrent wanpraktijken in een zeer kleine minderheid van de opvanginitiatieven werd een negatief beeld geschetst van de hele sector. Dat is jammer aangezien de grote meerderheid van de kinderbegeleiders en onthaalouders hun werk goed doen en zich dagelijks met hart en ziel inzetten voor de opvang van onze kostbaarste geschenken, onze kinderen”, zegt Daniëls.

Grote verschillen in financiële ondersteuning

“We zagen jaar na jaar het aantal onthaalouders en zelfstandige initiatieven stoppen.  De grote verschillen in financiële leefbaarheid lag daar aan de grondslag.  Voor een zelfde kind met dezelfde noden was het verschil tussen gezinsopvang en groepsopvang zeer groot.

Naast de negatieve berichtgeving, verhoogde de druk op het personeel en is het – zoals is vele sectoren -  enorm moeilijk om nieuwe kinderbegeleiders en onthaalouders aan te trekken en te behouden. “De oplopende uitdagingen maakten het duidelijk dat een extra investering in de kinderopvang welgekomen is. We moeten de kinderopvang ondersteunen.  Die ondersteuning dient gericht te gebeuren”, aldus Daniëls.

Extra boost voor de kinderopvang

Met een nieuw parlementair jaar komt die investering er. “Er wordt jaarlijks maar liefst 270 miljoen extra geïnvesteerd in de kinderopvang. Dit brengt het totale budget voor de sector deze legislatuur op 1,1 miljard euro, dat is meer dan een verdubbeling sinds de start van de legislatuur”, verklaart Daniëls enthousiast.

De bedoeling is om met die investering de komende jaren 5.000 extra opvangplaatsen te creëren in de groepsopvang. Voor die groep wordt ook de basissubsidie T1 opgetrokken tot 3.000 euro en worden 5.177 plaatsen omgeschakeld van Trap 1 naar Trap 2. Bijkomend wordt een inspanning geleverd om, stapsgewijs, de kind-begeleiderratio voor gemengde leergroepen te verlagen naar 1 op 7. Bij leefgroepen voor baby’s (tot 12 maanden) gaat de ratio naar 1 op 5 en voor leefgroepen voor kinderen vanaf 12 jaar wordt het 1 op 8.  Dit kan niet in één keer gebeuren omwille van het feit dat er nu al te weinig kindbegeleiders zijn en er dus bijkomende leemtes zouden vallen.  Tevens zouden dit ertoe leiden dat heel wat ouders op zoek moeten naar een nieuwe of andere opvang.

Wanneer we vervolgens naar de gezinsopvang kijken, zien we dat ook hier de basissubsidie wordt opgetrokken. Bovendien stijgt de onkostenvergoeding voor onthaalouders in het sui generis statuut en kunnen verschillende onthaalouders overstappen naar het werknemersstatuut. Verder krijgen startende onthaalouders een start-/renovatiepremie om hen een duw in de rug te geven bij de verbouwing van hun huis.  “Het is goed dat de basisfinanciering wordt opgetrokken en er een meer gelijk speelveld komt tussen groepsopvang en gezinsopvang.  Maar er zullen nog bijkomende inspanningen in de toekomst nodig zijn om een rijk landschap van alle soorten van kinderopvang te behouden en een meer gelijk speelveld te creëren” vult Koen aan.

Tot slot zijn er nog een heleboel flankerende maatregelen, worden bedrijven gestimuleerd om te investeren in kinderopvang en zal er echte voorrang komen voor werkende mensen. “Vandaag is de definitie van “werk” alsook het % van de voorrangsgroep op dergelijke manier geformuleerd dat werk zeer breed wordt gedefinieerd. Door de voorrang van werkende mensen verder uit te werken en toe te passen, belonen we de ouders die werken en bijdragen.  Werken meer lonend maken wil dus ook zeggen dat wie werkt opvang heeft voor zijn kind. Wanneer het gaat om gezondheidssituaties kan er uiteraard altijd een uitzondering gemaakt worden”, verklaart Daniëls.

Hoop voor de toekomst

De nieuwe investeringen zijn alvast een positief signaal voor de sector en geven hoop aan alle personeelsleden die werken in de kinderopvang en de ouders die gebruik maken van de kinderopvang. “Met de investeringen gaan we de uitdagingen in de kinderopvang aan en richten we de blik op de toekomst. Een toekomst die we invullen met kwaliteitsvolle opvangplaatsen voor de kinderen, waarbij ouders met een gerust hart kunnen gaan werken”, besluit Daniëls. “Ook de administratie die opvang met zich meebrengt, zullen we tegen het licht moeten houden” geeft Daniëls nog mee.

De evolutie, uitwerking en evaluatie van deze investeringen en reacties van de sector zullen nauwgezet worden opgevolgd door Koen Daniëls in zijn parlementaire werk en tijdens bezoeken aan opvanginitiatieven.