Aandacht voor kennis en burgerschap in nieuwe eindtermen

Door Koen Daniëls op 21 november 2018, over deze onderwerpen: Secundair onderwijs, Verandering
Studenten in klas

“We willen het maximum uit elke leerling halen.” Vlaams Parlementslid Koen Daniëls reageert tevreden op de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het Vlaams secundair onderwijs. “We mikken hoog met deze eindtermen, met onder meer ambitieuze minimumdoelen en aandacht voor basisgeletterdheid. En dat is belangrijk voor de N-VA.”

Aandacht voor kennis

Kennis krijgt veel aandacht in de nieuwe eindtermen: kennis staat expliciet opgenomen bij elke specifieke eindterm, naast vaardigheden en attitude. “Een vraag van de N-VA, maar ook een vraag die heel sterk leefde binnen het onderwijsveld zelf. Deze eindtermen komen tegemoet aan de berichten over de dalende kwaliteit van ons onderwijs. Denk aan internationale studies over begrijpend lezen, kennis van het Frans, wiskunde”, legt Koen Daniëls uit.

Een goede basis

Daarnaast werd ook burgerschap opgenomen in de minimumdoelen. “Iedereen in onze huidige samenleving moet leren hoe onze Vlaamse maatschappij werkt en de waarden van de Verlichting kennen”, zegt Vlaams Parlementslid Daniëls, die hoopt dat deze nieuwe ambitieuze onderwijsdoelen een goede basis leggen voor gemotiveerde en sterke leerlingen die degelijk voorbereid zijn op het hoger onderwijs en arbeidsmarkt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is