U bent hier
Afvalkalender nog niet bij iedereen in de brievenbus
Afvalkalender nog niet bij iedereen in de brievenbus
Bron: Het Nieuwsblad*, Wo. 04 Jan. 2023, Pagina 8
Heel wat inwoners uit Sint-Gillis-Waas en Stekene blijken hun nieuwe afvalkalender van intercommunale Miwa nog niet gekregen te hebben. Nochtans had de kalender al voor kerst in de bus moeten zitten. “We doen er alles aan om de kalender zo snel mogelijk bij alle inwoners te bedelen”, vertelt Sven Peeters, algemeen directeur van Miwa.
Nu het nieuwe jaar is ingezet, komt er ook een nieuwe regeling voor de ophaling van afval door intercommunale Miwa. Alleen: bij heel wat inwoners zit de kalender voor 2023 nog altijd niet in de bus. Ook fractieleider van N-VA Koen Daniëls kreeg de afgelopen week heel wat vragen en berichten van bezorgde inwoners.
“Ik kreeg almaar meer meldingen van mensen die, net zoals ik, nog geen nieuwe afvalkalender mochten ontvangen”, aldus Daniëls. “Na een oproep op Facebook kreeg ik alles samen meer dan 600 reacties. Ik bundelde de straten waar nog geen kalenders werden bedeeld. Dat bleken er bijzonder veel te zijn.”
App
“Het is inderdaad zo dat er vooral in Sint-Gillis-Waas en Stekene heel wat kalenders nog niet bij de inwoners zijn terechtgekomen”, bevestigt Sven Peeters, algemeen directeur van Miwa. “Die kalenders worden in het Waasland bedeeld door verschillende partijen. We zoeken momenteel samen met onze partners naar de oorzaak van de vertraging, maar vooralsnog kunnen we garanderen dat alle inwoners zo snel als mogelijk alsnog een nieuwe afvalkalender in de bus zullen krijgen. Indien nodig zullen we ook een extra oplage bijdrukken om er zeker van te zijn dat iedereen een exemplaar krijgt. Wie nu al een melding deed met de vraag om er sneller eentje te ontvangen, krijgt de kalender in principe ook binnen de kortste keren. Daarnaast zijn onze website en app ook toegankelijk om onze communicatie en ophaling op te volgen.”
Sluikstorten
Een app of website aanbieden, vindt Daniëls niet voldoende. “Die kalender is nog altijd een service die de inwoners mogen en moeten verwachten van Miwa”, zegt hij. “De app en de website zijn inderdaad een alternatief, maar die zijn nu eenmaal niet voor iedereen toegankelijk. Het is ook wel wat dubbel dat mensen die nu een klacht indienen sneller een kalender ontvangen. Die bijkomende kosten komen uiteindelijk weer terecht bij de inwoners zelf. en het is ook nog maar de vraag wat de gevolgen gaan zijn op het vlak van sluikstorten.” (yjs)