Begroting "geleend" op orde

Door Koen Daniëls op 11 december 2014, over deze onderwerpen: Sint-Gillis-Waas

De CD&V-meerderheid van Sint-Gillis-Waas heeft zijn begroting voor 2015 en meerjarenbegroting op de gemeenteraad voorgesteld.   De N-VA fractie heeft deze begroting afgekeurd.

Op het eerste zicht ziet het er goed uit en verschijnen er alleen maar positieve bedragen.  “Schijn bedriegt” stelt de N-VA fractie.  Een analyse van de goed-nieuws-show leert dat 2015 afsluit met een structureel tekort van 1,4 miljoen euro.  Door het overdragen van middelen uit 2014  tovert de meerderheid een overschot van 2,2 miljoen euro tevoorschijn.  “Opmerkelijk” stelt raadslid D’hanis “want ofwel zijn dan een aantal noodzakelijke en voorziene werken bv aan wegen en fiets- en voetpaden niet uitgevoerd ofwel zijn er plots extra middelen.”  “Die extra middelen vinden we terug in een stijging van de leninglast naar meer dan 3 miljoen euro in 2019 en een totale schuldlast van zomaar even 23 miljoen euro.”  Dat zit weliswaar goed verscholen in de begroting” vult fractieleider De Lille aan.  Conclusie voor N-VA : een begroting met een structureel tekort wordt opgesmukt met leningen en éénmalige inkomsten.”

De factuur komt, alleen nu nog niet

Voor N-VA Sint-Gillis-Waas is dit het soort politiek dat ons op federaal niveau in de problemen heeft gebracht : facturen en lasten doorschuiven naar de toekomst.  “Iemand zal de rekening die door deze meerderheid wordt gecreëerd moeten betalen want : geld lenen kost ook geld” stelt D’hanis.  Gelukkig hebben de inwoners van onze gemeente dit al door.

Stenen dienstverlening

Het gemeentebestuur heeft de mond vol van dienstverlening en de nood aan een nieuw administratief centrum.  Dat de inwoners recht hebben op een goede dienstverlening in een aangepaste infrastructuur onderschrijft de N-VA fractie.  De vraag stelt zich of het zo een groot en duur project moet worden.  “Als alle centen in de stenen gaan, blijft er niets meer over voor de dienstverlening zelf” stelt raadslid D’hanis.

Efficiënt alternatief

“De integratie van het OCMW in de gemeentediensten is voor de N-VA fractie de gelegenheid om aan efficiëntie te winnen” stelt OCMW raadslid Cappaert.   Zo zou het gemeentebestuur het OCMW en de gemeentediensten samen kunnen brengen op één locatie: de Sint-Helenasite.  Eén locatie waar alle diensten voor de burger samen zitten.  Geen dubbele computerinfrastructuur, geen dubbele vergaderruimtes, geen dubbele kopieerapparaten, geen nood aan dubbele parkeerplaatsen en bovendien -ook na 2019- nog voldoende middelen om effectieve diensten te leveren aan de inwoners.