U bent hier
Belangrijke stap in het aanpakken van fileproblematiek in het Waasland en weren vrachtverkeer uit de dorpen
Afgelopen vrijdag werd de startnota van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) E34-west ter hoogte van de Waaslandhaven goedgekeurd door de Vlaamse Regering. Het plan moet het verkeer op de N451 (de weg tussen Verrebroek en Vrasene), op de E34 ter hoogte van het afrittencomplex van Vrasene en de aantakking aan de parallelweg richting Sint-Gillis-Waas veiliger en vlotter maken. Het moet er ook voor zorgen dat het havenverkeer naar de E34 wordt geleid en uit de dorpen blijft. Volksvertegenwoordiger Koen Daniëls (N-VA) reageert tevreden dat het plan verder wordt uitgewerkt. Reeds jaren vraagt hij hiervoor aandacht in het Vlaams Parlement met vragen en initiatieven en volgde hij ook alle werkbanken met alle stakeholders hierover.
“Iedereen die al eens in het Waasland komt of er woont, weet dat er op de E34 aan de afrit Vrasene vaak files staan en gevaarlijke situaties kunnen optreden met stilstaand verkeer op de rechter rijstrook”, zegt Daniëls. Op die afrit komt lokaal verkeer naar de aanliggende gemeenten en naar de Waaslandhaven samen. “Ik vraag reeds lang om een oplossing voor de verkeersdrukte in het Waasland. Op mijn initiatief werd een dynamisch signalisatiebord voorzien, maar een structurele oplossing is nodig en dit RUP is de cruciale start. Ik ben dan ook tevreden dat nu -eindelijk- de volgende stap wordt gezet”, vervolgt Daniëls.
De Vlaamse regering keurde vrijdag de startnota voor een betere verkeersdoorstroming in het Waasland en rond de Waaslandhaven goed. Het plan moet het havenverkeer beter scheiden van het lokaal verkeer op de N451 (Kieldrecht-Nieuwkerken), voorzien in een betere ontsluiting van de Waaslandhaven op het hoofdwegennetwerk en een rechtstreekse ontsluiting voorzien van het havenverkeer op de E34 zodat de vrachtwagens niet meer door dorpen rijden. “Ik heb op de verschillende werkbanken ook aandacht gevraagd voor de aansluiting van de parallelweg richting Sint-Gillis-Waas op de N451. Er moet van deze opportuniteit gebruik worden gemaakt om dat knooppunt ook in één keer aan te pakken” gaat Daniëls verder.
In het plan worden ook 4 alternatieve locaties meegenomen voor verder onderzoek om een extra fietsverbinding over de E34 te kunnen voorzien. “Ik heb minister Peeters reeds meerdere keren bevraagd over een veiligere oplossing voor fietsers zodat ze de overgang met de E34 niet hoeven te maken via het gevaarlijke kruispunt dat gevormd wordt aan de N451. Een voorstel hierbij was een afzonderlijke fietsersbrug waardoor conflicten met auto’s en vrachtverkeer vermeden wordt. Ik ben tevreden dat deze nota de mogelijkheid biedt om een veiligere situatie voor fietsers te creëren en zal dan ook de ontwikkeling van dit plan op de voet blijven volgen”, besluit Daniëls.
De startnota is nog niet het definitieve plan, maar wel de noodzakelijk start van het planningsproces.
Lees ook het artikel dat hierover verscheen in het Laatste Nieuws:
Vlaamse regering keurt startnota goed voor betere scheiding van haven- en dorpenverkeer, 23 juli 2021, pagina 16 of online via deze link.