U bent hier
Helft studenten haakt af tijdens lerarenopleiding

Van alle studenten die een lerarenopleiding aanvatten, haakt één op de twee onderweg af. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Koen Daniëls opvroeg bij de bevoegde minister. “Daarom moeten we durven analyseren wat de oorzaken zijn en welke oplossingen we kunnen aanreiken”, zegt Daniëls.
“Het aantal studenten dat de lerarenstudie aanvat maar het diploma niet behaalt, schommelt sinds 2008 rond de vijftig procent. De gemiddelde studie-uitval voor alle richtingen in het hoger onderwijs bedraagt ongeveer dertig procent. Een opvallend verschil”, merkt Daniëls op. Daarbij stelt hij ook een stijging vast van het aantal studenten dat de ‘normale’ studieduur van drie jaar verlengt. “Vergeleken met 2007 deden in 2011 liefst drie op de vier studenten langer over de lerarenopleiding dan voorzien.”
Groot verschil in vooropleiding
Bekijk je die cijfers van de studie-uitval in detail, dan springt vooral het effect van de vooropleiding in het oog. Studenten uit het aso hebben 35 procent kans om af te haken, uit het kso 50 procent, uit het bso 55 procent en studenten uit het bso maar liefst 80 procent.
Bij het zoeken naar oorzaken kan je er niet omheen dat de lerarenopleiding steeds meer een ‘tweede keuze’ lijkt te worden voor studenten. Meer dan de helft van de studenten in de lerarenopleiding heeft voorheen een andere opleiding aangevat, zo blijkt.
Eén leraar beïnvloedt duizend leerlingen
Het debat over de hervorming van de lerarenopleiding is volop aan de gang en is één van de cruciale hervormingen van deze regeerperiode. In de toekomst zullen we meer studenten in de lerarenopleiding moeten aantrekken omwille van de pensioengolf en de stijgende leerlingenaantallen. Daniëls benadrukt dat het minstens even belangrijk is om de juiste profielen aantrekken. “Daarom zetten we in op een niet-bindende toelatingsproef voor de start van de opleiding. Zo’n proef peilt naar de voorkennis en de capaciteiten van de kandidaat-leerkracht en kan raad geven over de beste studieoriëntatie. Door het feit dat niet iedereen ‘zomaar’ kan starten, zullen de perceptie en waardering van beroep en opleiding ook stijgen.”
“Vergeet niet: één leraar zal in zijn hele carrière invloed hebben op de toekomst van duizend leerlingen! In de oriëntering naar en in de opleiding van leerkrachten moeten we daar rekening mee houden. Het lerarenberoep moet weer de waardering krijgen die het verdient. Hoog tijd dus voor het langverwachte lerarenloopbaanpact.”