Heraanleg Houtvoortstraat zet kwaad bloed bij bewoners: “Er werd niet geluisterd naar ons”

Door Koen Daniëls op 27 oktober 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit Waasland, Sint-Gillis-Waas

Bron: Foubert B., Het Laatste Nieuws, 26 oktober 2023, online via https://www.hln.be/sint-gillis-waas/boze-buurtbewoners-protesteren-op-ge....

De geplande heraanleg van de Houtvoortstraat in Sint-Gillis-Waas zónder fietspaden zet kwaad bloed bij de inwoners van de straat. Die kwamen donderdag een petitie afgeven én hun ongenoegen uiten in de gemeenteraad. Daar trok N-VA fractievoorzitter Koen Daniëls, zelf bewoner van de straat, fel van leer tegen de plannen. Volgens schepen Matthias Van Zele (CD&V) zijn fietspaden in combinatie met waterbuffering niet mogelijk in de straat.

PREMIUM

De spanning liepen donderdagavond hoog op in de gemeenteraadszaal van Sint-Gillis-Waas. Tientallen bewoners van de Houtvoortstraat waren samen met Vlaams parlementariër en gemeenteraadslid Koen Daniëls naar de zitting getrokken, om een petitie af te geven tegen de geplande stemming van een nieuw plan voor hun straat aan burgemeester Maaike De Rudder (CD&V). In het ontwerp worden geen fietspaden voorzien, en dat is niet wat de buurtbewoners willen. Ze staken papieren met protestboodschappen in de lucht waarop ze niet alleen fietspaden eisten, maar ook meer inspraak.

We zijn er van overtuigd dat er langs beide kanten van de straat vrij liggende fietspaden kunnen komen Koen Daniëls, N-VA gemeenteraadslid en bewoner Houtvoortstraat

“De heraanleg van de straat zal voor meer onveiligheid zorgen”, aldus Koen Daniëls. “Fietsers zullen ook na de heraanleg van de straat het voetpad moeten gebruiken, net zoals nu. De geplande asverschuivingen zullen fietsers tussen het autoverkeer wringen. Fietsers worden op deze manier gebruikt als verkeersremmers. Ook de kruispunten worden niet aangepakt. Met de voorstellen en ideeën van de buurtbewoners werd helemaal geen rekening gehouden. We zijn er van overtuigd dat er langs beide kanten van de straat vrij liggende fietspaden kunnen komen.”

Als we fietspaden zouden aanleggen, moeten we volgens de huidige normen mogelijk voortuinen van bewoners onteigenen Matthias Van Zele, Schepen voor Mobiliteit (CD&V)

Schepen voor Mobiliteit Matthias Van Zele (CD&V) verdedigde samen met schepen voor Waterbeheersing Erik Rombaut (Groen) zijn plan. “De heraanleg van de Houtvoortstraat kadert binnen de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel”, maakte Van Zele duidelijk. “En dat is dringend nodig. Bij de heraanleg van de straat zetten we met wadi’s volop in op een betere infiltratie. Als we fietspaden zouden aanleggen, hebben we niet genoeg ruimte om water te bufferen. Als we dat wél zouden doen, moeten we mogelijk voortuinen van bewoners gaan onteigenen. Met het plaatsen van asverschuivingen verlagen we ook de snelheid in de Houtvoortstaat. We denken er ook aan om in de Gaverstraat het huidig, tijdelijk eenrichtingsverkeer permanent te maken. Daardoor zou het autoverkeer in de Houtvoortstraat tot de helft kunnen afnemen ”

Volgens de schepen laten huidige provinciale en toekomstige Vlaamse normen ook niet toe om fietspaden te combineren met warterbuffering in de Houtvoortstraat. “Hoe graag ik het ook zou willen, het is gewoonweg niet mogelijk”, herhaalde Van Zele verschillende keren.

Koen Daniëls en de buurtbewoners zijn van het tegenovergestelde overtuigd. “Er kan mits een goede motivatie afgeweken worden van die normen”, klonk het. “Dat blijkt ook uit een brief die Vlaams minister voor Omgeving Zuhal Demir (N-VA) ons als antwoord stuurde over deze concrete situatie in Sint-Gillis-Waas. Andere steden en gemeenten slagen er wel in, maar het gemeentebestuur van Sint-Gillis-Waas niet. Dus als je het écht wil, dan kan het.”

Het ontwerpplan werd uiteindelijk met een nipte meerderheid gestemd. Daarna verlieten de buurtbewoners niet zonder hun ongenoegen kenbaar te maken de gemeenteraadszaal.

In de Houtvoortstraat zijn er 70 huisnummers. De petitie tegen de plannen werd ondertekend door 64 mensen.