Houtvoortsite: "Het is een relatief ruim domein, maar door de vele invullingen wordt het toch krap en is het van alles een beetje"

Door Koen Daniëls op 29 november 2022, over deze onderwerpen: Sint-Gillis-Waas

Toekomstige sportsite Houtvoort krijgt vorm: “Werken starten in tweede helft van 2023” (Het Nieuwsblad*, Di. 29 Nov. 2022, Pagina 3)

Het ontwerp voor de herinrichting van de Houtvoortsite in Sint-Gillis-Waas is klaar. De sportsite zal heel wat nieuwe faciliteiten krijgen, zoals een picknickplaats een uitgebreid het mountainbike-parcours. In de tweede helft van 2023 zullen de werken starten.

De herinrichting van de Houtvoortsite heeft al heel wat voeten in de aarde gehad. “Eerder verwierf de gemeente Sint-Gillis-Waas twee aanliggende gronden”, zegt schepen voor Sport Pascal Buytaert (CD&V). “We hebben verscheidende infomomenten gehad, waarbij de verenigingen en buurtbewoners hun zegje konden doen over de toekomst van de site. Op basis daarvan voorzien we samen met de ontwerper een site die tegemoetkomt aan enerzijds vernieuwing en anderzijds met aandacht voor natuur en biodiversiteit. Daarnaast zorgen we eveneens voor maximale wateropvang en veilige verbindingen voor fietsers en voetgangers. Ook het sportieve aspect prominent op de Houtvoortsite, zo komen er onder meer een veelzijdig sportparcours, een skatezone, meerdere trapveldjes en een uitbreiding van het mountainbike-parcours. “Begin december wordt de omgevingsvergunning aangevraagd, daarna volgt de aanbesteding”, gaat schepen Buytaert verder. “De werken zijn gepland voor de tweede helft van volgend jaar en het voorjaar van 2024.”

Van alles een beetje

Het kostenplaatje wordt geraamd op zo'n 665.000 euro. 65.000 euro daarvan komt uit het Herstelfonds 65.000 euro voor Europese cofinanciering. Oppositiepartij N-VA opteert om het plan nog eens grondig onder de loep te nemen om bepaalde zaken bij te stellen. “Het is een relatief ruim domein, maar door de vele invullingen wordt het toch krap en is het van alles een beetje”, geeft fractievoorzitter Koen Daniëls aan. “Ook de mogelijke geluidsoverlast en bereikbaarheid zijn topics met ruimte voor verbetering.”

Op zaterdag 3 december vindt er van 13.30 tot 15 uur een infomoment plaats, waar buurtbewoners, gebruikers en geïnteresseerden enkele hotspots van de toekomstige Houtvoortsite in 3D kunnen ontdekken. Geïnteresseerden kunnen een kijkje gaan nemen aan het KLJ-lokaal in de Stationstraat 203 in Sint-Gillis-Waas. (yjs)

Meer info en inschrijven via: www.sint-gillis-waas.be/houtvoort.