Koen Daniëls in Terzake over de nieuwe PISA-resultaten

Door Koen Daniëls op 6 december 2023

Op dinsdag 5 december ging ik op Terzake in debat met Filip Brusselmans (Vlaams Belang) en Hannelore Goeman (Vooruit) over de verschenen PISA-resultaten. Deze toonden opnieuw een daling aan in de leerprestaties van onze leerlingen.

Er zijn deze lesgislatuur al heel wat inspanningen geleverd om te werken aan de onderwijskwaliteit en het aanpakken van het lerarentekort. Denk daarbij aan de invoering van de Vlaamse Toetsen, Koala-test, focus op Nederlands en Wiskunde in de nieuwe minimumdoelen, inzet op zij-instromers, kwaliteitsvolle lerarenopleiding… Echter werken deze maatregelen niet direct en hebben deze tijd nodig om hun effect duidelijk te maken. Het is dan ook belangrijk dat we blijven inzetten op die onderwijskwaliteit en dat niet loslaten. De tanker is effectief aan het keren, maar het duurt meerdere jaren alvorens we deze kentering in de PISA-resultaten zullen kunnen waarnemen bij de 15/16-jarigen.

Bekijk hier het debat in Terzake. (omwille van de instellingen van de website is de video maar tot 4 januari 2024 te bekijken)