Leerlingen basisschool leren reanimatie en eerste hulp: “Ook op jonge leeftijd kunnen ze wereld van verschil maken”

Door Koen Daniëls op 17 oktober 2023, over deze onderwerpen: Onderwijs

Leerlingen basisschool leren reanimatie en eerste hulp: “Ook op jonge leeftijd kunnen ze wereld van verschil maken”

Bron: Joos Y., Het Nieuwsblad, 16 oktober 2023, online via https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231016_95513682#:~:text=In%20Google%2....

 

De leerlingen van het zesde leerjaar van VBS Broeders Driegaaien in Sint-Niklaas zijn maandagmiddag alles te weten gekomen over eerste hulp, reanimatie en de Heimlich-greep. Naar aanleiding van de internationale reanimatiedag kregen de jongeren onder het motto Jong geleerd is oud gedaan een interactieve les van de organisatie Reanimatie op school.

Op de internationale reanimatiedag of restart a heart day wordt reanimatie en eerste hulp op veel plaatsen en scholen nog eens extra onder de aandacht gebracht. Zo ook in de Sint-Niklase vrije basisschool Broeders Driegaaien. Daar kwam Max De Zwaef, beroepsambulancier en bezieler van de organisatie Reanimatie op school uit Haaltert, een interactieve cursus geven aan de zesdejaars van de school.

Vertrouwd geraken

“Het vergt een ietwat andere aanpak om de levensbelangrijke info op een verstaanbare manier over te brengen aan jonge kinderen uit de basisschool”, zegt Max. “De leerlingen kijken nog met een andere blik naar eerste hulp omdat ze in veel gevallen nog niet rechtstreeks in aanraking zijn geweest met zulke situaties. De bedoeling is vooral dat ze vertrouwd geraken met de verschillende toestellen en methodes en daarnaast het belang van eerste hulp herkennen.” (Lees verder onder de foto)

De leerlingen leerden er onder meer alles over het noodnummer 112, reanimeren met en zonder AED-toestel en de gekende Heimlich-greep, die wordt toegepast bij verstikking door bijvoorbeeld een voorwerp of voeding. Ook Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) nam deel aan de initiatieles. “Reanimatietechnieken aanleren behoort al even tot de minimumdoelen in het onderwijs, al mogen scholen zelf bepalen op welke manier ze die les inhoudelijk invullen”, zegt Daniëls.

“Vuist maken bij Heimlich-greep”

“Ik heb Max al een paar keer aan het werk gezien en de manier waarop hij de info overbrengt aan de jonge doelgroep is didactisch bijzonder sterk. Het is belangrijk dat jongeren ook te weten komen op welke plekken in hun gemeente een AED-toestel beschikbaar is. Ook op jonge leeftijd kunnen ze meer doen dan dat ze zelf denken. Allicht vertellen ze vanavond in geuren en kleuren aan hun ouders over hun ervaringen en wordt dit thema zo breder onder de aandacht gebracht.” (Lees verder onder de foto)

Ook Aliya (11) en Chloë (11) kunnen voortaan de juiste eerste hulp toedienen. “We wisten bijvoorbeeld niet dat je een vuist moest maken bij de Heimlich-greep en hoe zo’n AED-toestel precies werkt”, vertellen de twee leerlingen. “Nu weten we wat we moeten doen als er iemand in nood is.”

Yannick Joos

 

Bekijk ook de reportage die TV Oost maakte.

 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is