U bent hier
Meer kwaliteit en ambitie in het onderwijs
Waar moet het heen met het Vlaamse onderwijs? De afgelopen regeerperiode is de discussie nooit echt verstomd. Begrijpelijk, want onze grijze massa is Vlaanderens voornaamste grondstof. Onderwijs is daarmee een van de belangrijkste Vlaamse bevoegdheden. In het septembernummer van het Nieuw-Vlaams Magazine laten Vlaams Parlementsleden Kris Van Dijck en Koen Daniëls in een dubbelinterview hun licht schijnen op het Vlaamse onderwijs. Hieronder leest u een extract van die gedachtenwisseling. Het volledige interview leest u hier.
N-VM: “Wij liggen wakker van de kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen”, zei Bart De Wever in zijn toespraak op de familiedag. Gaat de kwaliteit van ons onderwijs inderdaad achteruit?
Kris Van Dijck: “Ik begin aan mijn vierentwintigste jaar als parlementslid in de commissie Onderwijs. Dat begon met toenmalig minister van Onderwijs Luc Van den Bossche. Sindsdien zag ik veel onderwijsministers, deskundigen, topambtenaren en kabinetsmedewerkers de revue passeren. Decennialang waarschuwen wij vanuit onze fractie al voor het steeds verder achteruitgaan van de kwaliteit. De kroniek, misschien, van een aangekondigde dood die me echt geen goed gevoel geeft.
Waaraan ligt die achteruitgang dan wel?
Koen Daniëls: “In onderwijs spelen veel factoren een rol. Leerkrachten hebben de afgelopen jaren keer op keer nieuwe pedagogische adviezen gekregen, veelal van hun ‘onderwijskoepel’. De koepel is een private organisatie die de aangesloten scholen zou – inderdaad, ‘zou’ – moeten ondersteunen en vertegenwoordigen. Maar die pedagogische adviezen staan vaak haaks op de klaservaring van leerkrachten en directies. Steevast moesten kennis of andere moeilijkere onderdelen van de leerstof sneuvelen.