N-VA vraagt dringend aandacht voor welbevinden leerkrachten

Door Vera Celis, Koen Daniëls op 12 maart 2015, over deze onderwerpen: Lerarenloopbaan, Leerkrachten en directies, Welzijn
N-VA vraagt dringend aandacht voor welbevinden leerkrachten

Maar liefst 11,8 procent van de leerkrachten geeft aan gepest te worden door collega’s en directieleden, zo blijkt uit een rapport van de Sociaal-Economische Raad (SERV). Daarmee worden leerkrachten zwaarder getroffen dan andere beroepscategorieën. Vlaams Parlementsleden Vera Celis en Koen Daniëls (N-VA) roepen de bevoegde minister op om dringend werk te maken van een actief en ambitieus preventiebeleid, waaronder een netoverschrijdende dienst waarbij slachtoffers vlot terechtkunnen.

Dat het psychosociaal welbevinden van leerkrachten onder sterke druk staat is niet nieuw. Dat bleek al uit het Jaarrapport Ziekteverzuim van het Vlaams Onderwijspersoneel. “Toen stelde men vast dat maar liefst één op de drie opgenomen ziektedagen in het onderwijs te wijten is aan psychische problemen, zoals een burn-out of stress. Die verhogen het risico om het slachtoffer te worden van pesten, maar kunnen ook het gevolg zijn van pestgedrag”, verduidelijkt Koen Daniëls.

Nood aan preventie

Bovenstaande feiten en cijfers tonen aan dat er nood is aan een preventief kader dat schoolbesturen moet toelaten om op een zorgzame manier om te gaan met hun werknemers. De N-VA wil het onderwijsveld daarom instrumenten aanreiken ter ondersteuning van een professioneel en krachtig personeelsbeleid en een gekwalificeerd schoolbestuur. Zo moet er meer worden ingezet op de bekendmaking van de welzijnswetgeving bij schoolbesturen en de opvolging ervan. En er zou ook meer aandacht moeten komen voor people management in de directeursopleiding. “Bovendien moeten we werk maken van een neutrale, netoverschrijdende dienst waar onderwijspersoneel op een laagdrempelige manier terechtkan bij psychosociale problemen”, besluit Vera Celis.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is