Nood aan extra aandacht voor de werkdruk in de kinderopvang

Door Koen Daniëls op 13 oktober 2021, over deze onderwerpen: Kinderopvang

Een onthaalouder en kinderbegeleider is meer dan ‘een gewone oppas’ die kinderen eten geeft en tijdig hun luier ververst. Ze begeleiden onze kinderen in een cruciale fase van hun leven. Zij zijn degene die onze kinderen samen met de ouders leren praten, stappen, tekenen, delen, samen spelen… Iets dat ik als vader meer dan ooit besef. Het is dan ook belangrijk dat kinderbegeleiders hun job optimaal kunnen uitvoeren en niet bezwijken onder de toenemende druk. Daarom riep ik in het Vlaams Parlement op om de werkdruk aan te pakken en de kinderbegeleiders en onthaalouders de waardering te geven die ze verdienen.

We moeten beginnen bij het aanwerven van voldoende kinderbegeleiders en onthaalouders. De vacatures lopen op, waardoor opvangplaatsen beperkt worden of de druk op aanwezige personeelsleden vergroot. We moeten daarom inzetten op het aanwerven van jongeren met de ambitie om de job uit te oefenen en profielen met de juiste kwalificaties in de groep van werklozen.

Ook zij-instromers vormen een belangrijke groep om op in te zetten. Hierbij kan gewerkt worden met elders verworven competenties (EVC’s) en elders verworven kwalificaties (EVK’s). Mensen die al jaren kwalificaties en competenties verworven hebben, moeten we een vrijstelling kunnen geven voor het volgen van (bepaalde delen van) een opleiding tot kinderbegeleider.

Bijkomend wil de minister extra bachelors inzetten om kinderbegeleiders te ondersteunen en coachen. Extra handen in de kinderopvang zijn altijd welkom, maar ze moeten wel ingezet worden in de kinderopvang. Kinderbegeleiders moeten voelen dat ze ondersteund worden door hen en moeten dus met hun handen en voeten op de vloer aanwezig zijn. Een belangrijk aandachtspunt dat ik mee gaf aan de minister.

Bovendien moet kritische gekeken worden naar alle administratieve formaliteiten die kindbegeleiders en uitbaters van kinderopvang dienen in te vullen. Kwaliteit wordt vooral in de werking met de kinderen gerealiseerd, niet met een dik kwaliteitshandboek.

Tot slot kan er ingezet worden op een buddyproject voor startende kinderbegeleiders. Dat kan met een soort meter- en/of peterschap waar startende kinderbegeleiders vragen aan kunnen stellen wanneer ze ergens mee zitten. Het is een vertrouwenspersoon die tips kan geven en ervoor kan zorgen dat de startende kinderbegeleider niet in het zwembad gegooid wordt zonder te kunnen zwemmen.

U kan mijn oproep in de commissie welzijn bekijken via deze link.