Steeds meer Nederlanders volgen onderwijs in Waasland

Door Koen Daniëls op 28 november 2014, over deze onderwerpen: Sint-Gillis-Waas

Steeds meer Nederlanders volgen onderwijs in Waasland

Het aantal Nederlandse scholieren, studenten en cursisten die niet gedomicilieerd zijn in Vlaanderen stijgt jaar na jaar. Dit blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Koen Daniëls (N-VA) - die zelf in grensgemeente Sint-Gillis-Waas woont - opvroeg bij het departement Onderwijs. Ook voor het Waasland is een duidelijke stijging op te merken in het basis- en secundair onderwijs.

Verklaringen  en kostprijs

Wat betreft het basis- en het secundair onderwijs was het te verwachten dat vooral de grensgemeenten een hogere instroom van Nederlandse leerlingen optekenen. Meer specifiek voor het Waasland zien we grote concentraties in Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene voor het basisonderwijs en een grote vertegenwoordiging in Sint-Niklaas voor het secundair onderwijs. Die concentraties zijn de laatste jaren ook stijgend.

De redenen voor deze instroom zijn uiteenlopend : zo kan je in Vlaanderen op een jongere  leeftijd (2,5 jaar) starten in het kleuteronderwijs terwijl dit in Nederland pas vanaf 4 jaar kan.  Na de 2e kleuterklas vertrekken er wel wat kinderen terug naar Nederland, maar het merendeel blijft.  Er is in Vlaanderen ook een maximumfactuur in het basisonderwijs.   In Nederland is er bij de ouders verzet tegen bepaalde onderwijshervormingen en plukt het Vlaams onderwijs de vruchten van haar internationale topkwaliteit.  Afsluitend kunnen Nederlands de structuur die door de Vlaamse leerkrachten en scholen geboden wordt best wel smaken.

Aan dit succes hangt natuurlijk ook een prijskaartje. “Alle niveaus samen betalen we volgens onze berekeningen (gebaseerd op de cijfers van de kostprijs per leerling die de OESO hanteert)  jaarlijks ongeveer 134 miljoen euro voor Nederlandse leerlingen, studenten en cursisten die hier niet gedomicilieerd.  Dat bedrag is netto, want het aantal Belgen die in Nederland school lopen zijn er van afgetrokken.

“ Vanuit Vlaanderen vinden we een samenwerking met Nederland een meerwaarde voor beide regio’s.  In de grensstreek van het Waasland is dat nog meer het geval dan in andere regio’s” stelt Daniëls.  “De wederkerigheid moet daarbij wel bewaakt worden en voorwerp uitmaken van overleg.  Als we vernemen dat Nederland wil besparen op Open Universiteit, de Nederlandse Taalunie en Nederlandstalige scholen in het buitenland, moeten we daar een breed gesprek kunnen aangaan.”  Het is natuurlijk niet de bedoeling een factuur naar Nederland te sturen.  Een goed nabuurschap tussen Nederland en Vlaanderen is gebaseerd op een goede verstandhouding, en dus voldoende overleg, aldus Daniëls.