Steenleggingen noodzakelijk maar alleen daar waar de bevolking het wil

Door Koen Daniëls op 4 april 2016, over deze onderwerpen: Sint-Gillis-Waas

N-VA was afwezig op de eerste steenlegging van het grootse nieuwe gemeentehuis van Sint-Gillis-Waas.  Gemeenteraads- en bestuursleden van de grootste oppositiepartij legden samen met Vlaams Volksvertegenwoordiger Koen Daniëls (N-VA) symbolisch een voetpad aan in de Samelstraat.   Een straat in het midden van het dorp vlakbij dat nieuwe gemeentehuis waar burgers door de modder moeten ploeteren omdat er nog altijd geen voetpad ligt. De partij wil daarmee aantonen dat er nood is aan vele investeringen in wegen, voet- fietspaden en rioleringen, maar niet in dit groteske en duur nieuw administratief centrum.

Het CD&V-gemeentebestuur gaat met een zware lening een nieuw administratief centrum bouwen waardoor er geen geld meer is voor andere noodzakelijke “stenen” voor wegen, waterbeheersing, veiligheid en al helemaal niet meer voor dienstverlening.  Aan een prestigieus loket zal je kunnen melden dat de straat stuk is of het water niet weg kan, maar de bediende zal enkel kunnen zeggen “we hebben geen geld meer om dat op te lossen”.  Door OCMW en gemeentediensten op twee aparte locaties te houden, zijn efficiëntiewinsten onmogelijk: dubbele vergaderzalen, dubbele telefooncentrale, dubbele kopieerapparaten, ... én twee plaatsen waar onze inwoners zich moeten melden.  Voor N-VA is het duidelijk : “Dit CD&V-bestuur zet zijn middelen niet in voor de echte noden van zijn inwoners noch voor efficiënte organisatie.  Als er moet geïnvesteerd worden, zouden wij als N-VA dit inzetten voor vele voet- en fietspaden, wegen en water-en inbraakveiligheid ” vat Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) samen.

Geen geld voor nieuw administratief centrum

Het college van CD&V burgemeester en schepenen heeft vandaag de eerste steen gelegd van een nieuw groots administratief centrum voor een totaalprijs van meer dan 5 miljoen euro.  De kostprijs inclusief omgevingswerken gaat al richting de 6 miljoen euro ondertussen.  Het CD&V-college beweert dat de gemeente financieel gezond is om dat te realiseren en zelfs nog geld over zou hebben.
 Raadslid Denis D’hanis (N-VA) toont met de begroting in de hand aan dat dit niet het geval is : “Op het einde van deze bestuursperiode zal dit CD&V schepencollege 12 miljoen euro hebben geleend.”   Het zogenaamde overschot van 1,1 miljoen euro in 2016 waar men mee uitpakt, staat in schril contrast met de 25 miljoen euro schuld.  “Er is dus geen overschot van 1,1 miljoen zoals men wil laten uitschijnen, maar een tekort van 23,9 miljoen euro. Men heeft gewoon wat meer geleend om te laten uitschijnen dat er overschot is.   En bij het argument van lenen aan een lage intrest voor dit gebouw, vergeet men te zeggen dat leningen moeten terugbetaald worden, ook het kapitaal.  ”

Geen geld meer voor wegen, voet- en fietspaden, waterbeheersing én veiligheid

Alles moet wijken voor dit megalomaan prestigieus nieuw administratief centrum” vervolgt ondervoorzitter en Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA).
“Het budget voor aanleggen en onderhoud van fiets- en voetpaden wordt gehalveerd van 500.000 euro naar 250.000 euro.  En het was al veel te weinig.  Het schepencollege verdedigt zich pijnlijk door te zeggen dat er in de Nieuwstraat ook een voetpad komt en men dat geld daarvoor gebruikt. Men geeft daarmee gewoon toe dat ze te weinig geld hebben en nog moeten snoeien in noodzakelijke posten omwille van dit gemeentehuis. We zullen in 2019 dan wel een prestigieus nieuw administratief centrum hebben, maar je hobbelt er naartoe over slechte fiets- en voetpaden en de stenen voor ontbrekende voetpaden zoals hier in de Samelstraat komen er de volgende jaren ook niet, want die zitten in het administratief centrum.”
Recent antwoordde minister Joke Schauvlieghe (CD&V) op een vraag van parlementslid Daniëls nog dat gemeenten zelf moeten voorzien in middelen voor extra buffer- en wachtbekkens naar aanleiding van de overstromingen in januari van dit jaar. “Dit wetende, lijkt het ons als N-VA logischer dat je prioritair kiest voor de veiligheid van je inwoners in plaats van een prestigieus gemeentehuis” stelt Daniëls. “En dan mag ik nog niet denken waar ze het geld gaan halen voor de slimme camera’s die we als N-VA voorstelden om in te zetten tegen de inbrakenplagen”.

OCMW en Gemeentediensten blijven op 2 plaatsen zitten

“Dat een aantal diensten van de gemeente een nieuwe huisvesting kunnen gebruiken is voor N-VA duidelijk.  Sommige delen van het huidig gemeentehuis voldoen niet meer en zijn energieverslindend”, stelt OCMW-fractieleider David Cappaert (N-VA).  “Als N-VA vinden we het niet getuigen van goed bestuur dat er geen alternatieven onderzocht zijn, die er volgens ons wel zijn. Bijvoorbeeld de Sint-Helena site komt op termijn vrij en dus hadden alle gemeentediensten –gemeente en OCMW –op één plek samen kunnen zitten mét een gedeelde infrastructuur : efficiëntie voor iedereen.  Immers deze legislatuur wordt op Vlaams niveau de integratie van de administratieve diensten van gemeente en OCMW gerealiseerd.”

Ook TV Oost kwam een kijkje nemen naar onze actie. Hun verslag kan je herbekijken op :