U bent hier
Te weinig starters, te veel afhakers (Het Nieuwsblad*)
Te weinig starters, te veel afhakers
Bron: Het Nieuwsblad*, Vr. 03 Jun. 2022, Pagina 10
Nog nooit was de nood aan leerkrachten in Vlaanderen en Brussel zo groot als dit schooljaar. Dat zou moeten resulteren in eindeloos respect en voortdurende bevestiging voor de beroepsgroep, denk je dan. Het tegendeel is waar: een op de drie starters haakt snel weer af. N-VA-parlementslid Koen Daniëls roept op om volop in te zetten op exitgesprekken met vertrekkers: de redenen voor hun vertrek blijven volgens hem te vaak een blinde vlek.
“Als leerkracht moet je alles doen. Je bent én psycholoog én logopedist én ergotherapeut én kinesist én half mama en papa. Uiteindelijk sta je ook nog voor de klas. Dat het lesgeven - waar je uiteindelijk voor gestudeerd hebt - nog maar een fractie van het pakket is, wrong
enorm. Ik vind het correct dat ouders bepaalde kwaliteit verwachten, maar het is niet realistisch dat dat van één iemand moet komen.” Dat is een van de redenen waarom Krimhilde De Smet (35) uit Wondelgem na een viertal jaar voor de klas - vooral in het lager onderwijs - terugkeerde naar de privé en nu haar eigen logopediepraktijk runt.
“Die taken stopten bovendien niet na de schoolbel. Je hoort constant dat het onderwijs goede uren heeft, maar in die uren doe je het niet. Je bent ook managementassistent: mails van ouders beantwoorden, gesprekken inplannen, administratie,...” Dat én het gebrek aan waardering waren de doorslag.
Krimhilde is niet de enige. Tussen 2015-2016 en 2020-2021 trok 37 procent van de startende leerkrachten in het secundair onderwijs de schooldeur achter zich dicht. In het kleuteronderwijs gaat het in dezelfde periode om dertig procent, en in het lager om 26 procent. Dat blijkt uit een recente vraag aan Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).
Blinde vlek
In de strijd tegen het lerarentekort is die grote uitstroom problematisch. N-VA-parlementslid Koen Daniëls roept op om volop in te zetten op exitgesprekken met vertrekkers. De redenen voor hun vertrek blijven volgens hem te vaak een blinde vlek. “Eerst en vooral op schoolniveau: waarom stopt iemand op een school of met hét onderwijs? Scholen moeten in de spiegel durven kijken - al zal dat soms confronterend zijn. Ook aan wie start met de lerarenopleiding, maar ze niet afwerkt of niet voor het onderwijs kiest, moet die vraag gesteld worden. Hetzelfde geldt voor starters in het onderwijs.”
Cognitief psycholoog Wouter Duyck (UGent) roept al langer om iets aan de uitstroom te doen. “Lange tijd was de boodschap dat er meer water nodig was in de emmer. Het probleem is net dat er gaten in de emmer zitten. Als we een derde van de 3.600 leraars die het onderwijs verlaten, kunnen houden, is het lerarentekort voor de helft opgelost”, zegt hij. “Dit zijn mensen die trouwens al de positieve keuze gemaakt hebben. Het moet gemakkelijker zijn om hen aan boord te houden dan nieuwe mensen te overtuigen.”
Klaas Maenhout ■
Lees ook andere artikels die hierover verschenen zijn:
-
DISCUSSIE. Wat moet er volgens jou gebeuren om het beroep van leerkracht aantrekkelijker te maken?, Gazet van Antwerpen, 3 juni 2022, online https://www.gva.be/cnt/dmf20220603_93011941
-
Leerkracht Krimhilde (35) is een van de vele die afhaakt: “Als leerkracht is het altijd én én én”, Het Belang van Limburg, 3 juni 2022, online https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220603_92140905