Turkije haalt evolutieleer uit onderwijs : gevolgen voor Vlaanderen?

Door Koen Daniëls op 28 juni 2017, over deze onderwerpen: Onderwijs

De kranten van maandag 26 juni meldden dat in Turkije de evolutietheorie en de leer van de natuurlijke selectie uit het onderwijsleerplan zal geschrapt worden. Dat wil dus concreet zeggen dat de wetenschappelijke oorsprong van het leven en de wetenschappelijke evolutie van soorten en de mens, niet meer onderwezen zal worden aan middelbare scholen in Turkije.

Ondertussen is ook gebleken dat menig handboek Islam in het Vlaams onderwijs nagenoeg een letterlijke vertaling is van Turkse handboeken.  De kans is bijgevolg niet ondenkbeeldig dat in de lessen Islam in Vlaamse scholen deze wetenschappelijke thema’s niet meer aan bod zullen komen dan wel zelfs tegengesproken zullen worden en enkel de levensbeschouwelijke opvatting als enige waarheid naar voren wordt geschoven.

Op dit ogenblik is het zo dat voor de levensbeschouwelijke vakken er geen eindtermen -minimumdoelen- zijn opgesteld.   Voor de erkende godsdiensten en voor niet-confessionele zedenleer zijn het immers de respectievelijke levensbeschouwelijke inspecties die het leerplan opstellen en dus de doelen bepalen en tevens ook controleren.

Ik stelde hierover een vraag aan de minister tijdens de plenaire vergadering die u hieronder kan bekijken

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is