N-VA haalt 6 procent btw op scholenbouw binnen

Door N-VA op 1 januari 2016, over deze onderwerpen: Schoolinfrastructuur, Kleuterschool en basisonderwijs, Secundair onderwijs, Buitengewoon onderwijs, Hoger onderwijs, Verandering

Op voorstel van minister van Financiën Johan Van Overtveldt heeft de federale regering beslist om de btw op de bouw en renovatie van scholen te verlagen tot 6 procent. Daarmee wordt een jarenlange eis van de N-VA ingewilligd. Het lagere btw-tarief wordt ruim opgevat om de bouw van multifunctionele schoolgebouwen mogelijk te maken. Niet alleen klaslokalen, maar ook de bibliotheek of kinderopvang gelinkt aan de school kunnen goedkoper gebouwd en/of gerenoveerd worden.

De regering voerde op 1 januari 2016 een verlaagd btw-tarief van zes procent in voor de bouw en renovatie van elk gebouw dat door een school wordt beheerd en hoofdzakelijk voor onderwijs wordt gebruikt. Bovendien geldt dit gunstige btw-tarief ook voor modulaire units, refters, studiezalen, bibliotheken, speelplaatsen, fietsenstallingen, sportterreinen en de buitenschoolse kinderopvang aan en in de school.

Open en multifunctionele school

De bijzondere btw-verlaging van 21 naar zes procent is een van de maatregelen uit het taxshiftakkoord van vorige zomer. En ze komt uiteraard niet uit de lucht gevallen. Al sinds de oprichting van de N-VA in 2001 pleiten wij ervoor om de btw op schoolgebouwen te verlagen. Dankzij het voorbereidende werk van Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) en zijn collega’s vulde minister van Financiën Johan Van Overtveldt die btw-verlaging nu ook maximaal in. Die invulling sluit perfect aan bij de N-VA-visie op de open en multifunctionele school. Want als gemeenschapspartij vindt de N-VA het belangrijk dat de school ook verder contact zoekt met de buurt en het verenigingsleven.

U kan de circulaire met alle details hier terugvinden. Ook een aantal veelgestelde vragen en hun antwoorden vindt u hier terug.