N-VA Sint-Gillis-Waas stelt aanpassingen kruispunt Kronenhoekstraat voor

Door Koen Daniëls op 21 mei 2019, over deze onderwerpen: Sint-Gillis-Waas

Voetgangers in gevaar

Aan het kruispunt van de Kronenhoekstraat, Kerkstraat en Stationstraat ter hoogte van lagere school de Klimop zijn er zeer regelmatig gevaarlijke situaties voor overstekende kinderen en voetgangers.  “Ik heb het zelf al een aantal keren meegemaakt wanneer ik onze dochter naar school breng” vertelt Filip D’Hondt. “Wanneer een lijnbus aan de bushalte op de hoek van de Kronenhoekstraat stilstaat terwijl er passagiers op- en afstappen, halen auto’s komende van de kronenhoekstraat en rijdend richting de kerk van Sint-Gillis-Waas die bus links in.  Het verkeerslicht op de hoek van de straat is door de stilstaande bus echter niet zichtbaar voor die achterliggende auto’s.  Als het verkeerslicht voor de auto’s rood is,  is er een tijdsperiode waarin de voetganger op de oversteekplaats groen licht hebben.  Die gaan er dus vanuit veilig over te steken, waarbij auto’s plots van achter de bus plots opduiken op het zebrapad.  Regelmatig zie je daar voetgangs op de laatste moment wegspringen” legt hij de gevaarlijke situatie uit.

 

Bijkomende verkeerslicht

N-VA Sint-Gillis-Waas stelt na overleg met deskundige verkeersongevallen Patrick Opdorp voor om het kruispunt aan te passen. “Ideaal zou het verplaatsen van de bushalte zijn.  We sluiten dat niet uit, maar dat is een vrij omslachtige procedure en tevens is het een bushalte die gebruikt worden door mensen komende van rond de sporthal De Gavers en van heel de wijk rond de Raymond Smetstraat” legt Vlaams Parlementslid en gemeenteraadslid Koen Daniëls (N-VA) uit. “ We stellen na overleg met deskundige verkeersongevallen Partrick Opdorp, gezien het reële gevaar, een veel snellere en eenvoudigere ingreep voor, door op het voetgangersverkeerslicht aan de kant van de Klimop een bijkomend verkeerslicht te plaatsen richting Kronenhoekstraat. Op die manier ziet het verkeer achter de bus dit nieuwe verkeerslicht en worden ze tegengehouden om de bus voorbij te rijden en voetgangers in gevaar te brengen.  Tevens kan er bij roodrijden ook effectief beboet worden zonder dat men het excuus kan gebruiken dat het verkeerslicht niet zichtbaar was.  Eventueel kan ook nog en bijkomend een overhangend verkeerslicht overwogen worden” licht Daniëls de voorstellen van zijn partij toe.   

 

Groen bij geen verkeer en aanpak snelheidsduivels

“Als er dan toch aan de verkeerslichten wordt gewerkt, kan in één keer een systeem worden geïnstalleerd zodat men op verkeersluwe momenten niet stilstaat voor rood in de Kerkstraat als er geen verkeer van de andere richting komt.  Dit is nu wel het geval  en geeft aanleiding tot roodrijden” gaat Daniëls verder.  “De Kronenhoekstraat en Kerkstraat lenen zich trouwens ook voor trajectcontrole, waardoor we snelheidsduivels door onze dorpskern kunnen aanpakken” besluit Daniëls.

 

Lees hier het artikel dat verscheen over dit thema in Het Laatste Nieuws.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is